SOZO - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Petra Eissens - WaarBenJij.nu SOZO - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Petra Eissens - WaarBenJij.nu

SOZO

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

08 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Muizenberg

De tijd vliegt nu.. Vandaag mijn laatste sessie met de tienermeisjes bij Sozo. Volgende week hebben zij de laatste sessie van het 8 weekse Live Life Healthy programma. Helaas zal ik de resultaten niet live meemaken maar ik wil in contact blijven met het project en zal het horen van Deborah. Bij aanvang hebben de meiden allen een assessment gedaan met betrekking tot hun leefstijl, eetgewoonten en is er gemeten, gewogen en een bloeddruk meting gedaan. Deze metingen zullen wederom plaatsvinden na deze 8 weken.
Vandaag hebben we gesproken over diabetes, de typen diabetes, de symptomen, de gevolgen van diabetes op lange termijn en met name ook hoe type II te voorkomen. Met behulp van een flip-over het menselijk lichaam getekend en daarop aangegeven wat de weg is die koolhydraten afleggen om opgenomen te kunnen worden vanuit ons bloed in onze cellen. Verder hebben we de games gecombineerd met de oefeningen. 3 teams gingen de strijd aan met elkaar om de eerste plaats. Op een lepel een klein balletje van de ene kant naar de andere kant brengen zonder te laten vallen. Onder weg moest je gaan zitten op een stoel, rondjes draaien en terug naar je partner zo snel mogelijk. Als de bal onverhoopt viel moest je opdrukken etc. Ook hebben we een spel gedaan waarbij eten in de juist categorie geplaatst moest worden. Vetten, proteïnen of koolhydraten. Na de sessie heb ik afscheid genomen van deze zeer gemotiveerde lieve meiden. Een mooie groepsfoto als afsluiting.
Vandaag zijn we ook bij daycare Liitle Shine geweest om eten te brengen en een kort praatje te hebben over hygiene, het belang van vitamine A en C met name in de wintertijd waarbij er veel griep heerst. Ook hebben we gesproken over de bereiding van groenten hoe de meeste vitaminen binnen te krijgen. Je merkt dat er zeer weinig kennis is bij deze leidsters en we heel summier kunnen aanbieden omdat ze het niet goed begrijpen. De omstandigheden waarin deze kinderen opgevangen worden is niet best. Overal vliegen en zo'n kleine ruimte. Er lopen honden en katten rond en dat maakt het ook niet beter.
Vanavond een drankje in Brassbell om alvast afscheid te nemen van een aantal mensen. Er gaan deze week een hoop volunteers naar huis. Morgen mijn laatste dag op het project..en afscheid nemen van de counseling groep Where Rainbows Meet. Een bezondere groep mensen met wie ik een mooie tijd beleefd heb.. Liefs peet

• 08 Juni 2016 - 20:49

Pa:

Lieve Peet,
    Toch nog een paar drukke dagen, zo te lezen. Vast en zeker zul je tevreden gaan terugkijken op deze bijzonderder periode en de bijdrage die je hebt kunt geven aan de de kleintjes aldaar. Geniet van die laatste dag en wellicht van de laatste leuke activiteiten. Wij zien er naar uit jou zondag weer bij ons te hebben. Dikke knuffel pa

• 08 Juni 2016 - 22:47

Lien:

Wat een productieve dag.toch pittige confrontaties
    Sterkte met afronden van alles
    Lien

• 11 Juni 2016 - 11:45

Renate:

Waarom is er eigenlijk zo weinig kennis bij de bevolking over deze zaken? Ik kan me er zo niets bij voor stellen omdat we hier zo gewend zijn zoveel meer kennis te hebben... Wat zal het een voldoening geven dat je hier toch een bijdrage aan hebt kunnen leveren. Is er niets wat je vanuit Nederland zou kunnen blijven doen voor het project of draaf ik dan door?
    Het zal ook wel lastig zijn weer afscheid te moeten nemen, wat is de tijd gevlogen!