Eerste dag Nutrition Project in Muizenberg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Petra Eissens - WaarBenJij.nu Eerste dag Nutrition Project in Muizenberg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Petra Eissens - WaarBenJij.nu

Eerste dag Nutrition Project in Muizenberg

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

18 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Vanmorgen alleen op pad naar Muizenberg. De trein gaat over het algemeen om de zoveel minuten maar vanmorgen natuurlijk niet haha. Gelukkig op tijd vertrokken, tip van mijn hostmam. Er zijn geregeld problemen met de kabels. Gelukkig kan ik altijd nog een taxi nemen. Eenmaal op het project een introductie van mijn leidinggevende Deborah. Ze is een diëtiste en leidt het project sinds januari. Het project loopt erg goed en breidt snel uit. Er is veel ruimte voor input van ons. Het Nutrition project houdt zich bezig met de mensen in kansarme gemeenschappen bewust te maken van een healthy lifestyle. Ze hebben vaak de middelen niet maar met het beetje dat ze wel hebben de juiste keuzes te maken in voeding. Ze weten niet en hebben nooit geleerd wat je nodig hebt om te kunnen groeien en gezond te zijn. Het project richt zich met name op de kwetsbare groepen, de kinderen en zieke mensen. Deborah vroeg naar mijn achtergrond en wil mijn medische kennis graag inzetten:-) Na mijn introductie zijn we naar een Township dichtbij gereden. We hebben daar een dagopvang bezocht voor kinderen tot 6/7 jaar oud. Ik ken de townships alleen van foto's maar hier doorheen rijden is overweldigend...Golfplaten huisjes, soms van hout of van steen. De dagopvang heet Tehila. De leidsters waren blij met onze komst. Alle kinderen lagen op matrassen op de grond te slapen, zodat wij de leidsters een workshop konden geven. We hebben gesproken over de noodzaak van vitaminen en mineralen, gevarieerde voeding. Middels fotomateriaal laten zien wat een tekort aan belangrijke vitamines als ijzer, vit d, vit A etc doet. Dat ze dit kunnen signaleren bij de kinderen en dit kunnen melden. We hebben ook voeding meegebracht. Heartbreaking deze kleine kids die helemaal niets hebben...en wat een fantastische job die deze leidsters doen. Zij kunnen echt het verschil maken voor deze kinderen. Deborah vertelde mij dat deze opvang een van de betere is...ruimte, licht en een vloer.. Wat zal ik de volgende keer beleven.. Het was wederom een indrukwekkende en gezellige dag. Ik heb inmiddels een hoop mensen leren kennen en iedereen heeft hetzelfde doel en dat schept een band. We maken al plannen voor het weekend om te gaan hiken etc.. Kortom..genieten!!!!

  • 18 Mei 2016 - 19:31

    Carole:

    Wauw Peet wat een ervaringen! Nu al en dit is pas je 1e dag! Geniet ervan maar dat gaat wel goed komen denk ik!!!

  • 18 Mei 2016 - 19:35

    Harry & Anita:

    Lieve Peet,
    Wat een belevenissen in 1 zo'n dag! Je hoofd moet een hoop verwerken he? Vooral de townships maken veel indruk natuurlijk, zo zien we hoe dankbaar wij hier mogen zijn! Wat fijn dat je fijne mensen om je heen hebt en al samen plannen maakt! We wensen je een heel mooie ervaring en lezen je reisverslagen graag mee!
    Groetjes Harry & Anita


  • 18 Mei 2016 - 20:22

    Esther :

    Hoi liefie,

    Moet vaak aan je denken.
    Hoe is de temperatuur en eten daar?
    Spreken de kindjes Engels of begrijpen ze ook een beetje Nederlands?
    En hoe is het met je Zuid-Afrikaanse woordenschat :-)
    Liefs van mij

  • 18 Mei 2016 - 20:43

    Simone:

    Wow lieffie, wat heb jij al een indrukken op gedaan zeg....wat fijn om te lezen dat je ook fijne mensen om je heen hebt. Zo belangrijk! Dikke kus Xxx

  • 18 Mei 2016 - 21:25

    Lien:

    wat een uitdaging voor je.Ik hoop dat je foto's kunt maken
    en alles bewust kan ervaren.Good luck!!!!

  • 18 Mei 2016 - 21:48

    Mam:

    Lieverd, wat een belevenissen weer vandaag. Geweldig, je bent er net. Leuk dat je al zoveel leuke mensen ontmoet hebt en jullie al met elkaar plannen maken.
    Genieten maar. Love you dikke pakkerd.

  • 18 Mei 2016 - 22:35

    Jolanda:

    Wauw peet
    Wat een super mooie ervaringen
    Verrijkend en ook weer met beidde benen op de grond
    Wat is hulp hard nodig in deze wereld
    Super dat jij deel mag uitmaken van dit project om je steentje bij te dragen
    Dit is jou op het lijf geschreven
    Geniet lieverd
    Love you xxx

  • 18 Mei 2016 - 22:35

    Floor:

    Fantastisch peet, wat een andere wereld ben je ingestapt he! En wat kan je hier goed werk verrichten. Klinkt allemaal super. Ga er lekker van genieten. Kijk uit naar je volgende verslag.

  • 19 Mei 2016 - 11:42

    Katinka:

    Hey petra!

    Wat een super mooie ervaringen! En dat alleen al de eerste dagen!
    Ik ga zo je verslagen uitprinten en voorlezen voor de bewoners!Ze vonden het helemaal leuk dat je een blog bij houd! Ik wens je een hele fijne en mooie tijd! Geniet ervan! Veel liefs Katinka

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Welkom op mijn profiel! Hier kan je al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 08 Mei 2016
Verslag gelezen: 180
Totaal aantal bezoekers 15656

Voorgaande reizen:

16 Mei 2016 - 12 Juni 2016

Ontwikkelingswerk Zuid Afrika

Landen bezocht: