Educate for good.. - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Petra Eissens - WaarBenJij.nu Educate for good.. - Reisverslag uit Muizenberg, Zuid-Afrika van Petra Eissens - WaarBenJij.nu

Educate for good..

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

02 Juni 2016 | Zuid-Afrika, Muizenberg

Vandaag wederom een mooie dag met het Nutrition team op stap. Vanmorgen zijn we naar de daycare 'Educate for good' geweest in de township. Dit is de dagopvang van de allerjongsten tot ze naar school gaan, het kinderdagverblijf. Deze groep bestaat uit bijna 50 kleine humpies..geweldig. Ze noemen je teacher, zo schattig. Zodra je binnenkomt roepen ze in koor " goodmorning teacher how are you today"? Een warm welkom met liedjes die ze hebben geleerd. Wij hadden ook een liedje voorbereid dat gaat over handen wassen op de melodie van 'if you are happy and you know it clap your hands..' Allereerst hebben we met de kinderen gesproken over waarom het zo belangrijk is dat je je handen wast en je lichaam, je kleding.. Ze pakken dit zo snel op en zullen dit thuis vertellen. Samen hebben we het korte liedje geoefend en de tekst geprint en gelamineerd aan de leidster gegeven zodat ze het op kan hangen en samen kunnen zingen. Zo enthousiast als deze kleine hummeltjes zijn. Het liefst kruipen ze bij je voor een dikke knuffel. Ook hebben we het handen wassen geoefend met een bak water en zeep. Ik heb mooie foto's gemaakt en een video. Na de daycare zijn we doorgereden naar de counseling bij Where Rainbows Meet. Vanmiddag heb ik daar een korte presentatie gegeven over diabetes en met name de diabetes voet. Hoe dit te herkennen en heel belangrijk hoe complicaties te voorkomen. Het was een interessante meeting. In de groep zijn een aantal mensen met diabetes en er komen altijd vragen. Ik heb mijn presentaties overigens in de computer opgeslagen zodat het Nutrition project deze wederom kunnen gebruiken. We hebben zo gelachen met musical chairs..stoelendans..wat zijn deze mensen toch enthousiast. Ontroerend als ze vertellen dat ze uitkijken naar deze sessies waar ze iets leren en waar men veel lol heeft. Lachen is zo ontzettend belangrijk. Het leert je zo te relativeren als je de verhalen van deze mensen hoort. Onvoorstelbaar dat een moeder met haar kinderen onder een boot leeft op de koude grond. Een omgekeerde sloep dat dient als een dak..
Terug in Muizenberg hebben we eten bereid voor de surfkids. Dit keer een broodje burger gemaakt. Geen vleesburger maar een burger van bruine bonen. Bonen zitten vol proteïnen, eiwitten. De bonen hebben we fijn gestampt en er rode uien aan toegevoegd. Eieren en paneermeel, knoflook, specerijen en dit tot een burger gekneed. Een broodje besmeerd met wat mayonaise( dat kunnen deze kids goed hebben) sla en een tomaatje. Het mooie is dat de burgers echt de look hebben gekregen van een runderburger:-) We waren zo benieuwd wat de kinderen zouden zeggen na een hap. We hadden uiteraard niet verteld dat het een bonenburger was haha. Als je dat doet eet er niemand;-) Gebunkerd hebben ze..zo mooi om te zien en niemand heeft opgemerkt dat het een zeer gezonde burger was. Dit gaan we nog een keer doen met de andere groep!
Vanavond naar een foodmarket geweest. Dat is hier heel populair. Allerlei kraampjes met eten van sushi, burgers, struisvogelbiefstuk tot rijstgerechten.. Helaas vanavond niet heel veel keuze. Vanwege de winter( voelt en is voor ons als zomer;-) en de voorspelling op regen was het rustig met kraampjes, maar erg gezellig. Live muziek..kortom.mij weer goed vermaakt. Morgenochtend weer naar het project om het een en ander voor te bereiden voor volgende week en dan gaan we naar Cape Town! Greenmarket Square(souvenirs), Bo-Kaap, Company' s Garden en eten op Longstreet. Er is een restaurant Mama Africa, traditioneel Afrikaans eten, live muziek en dat moet erg goed zijn..

  • 02 Juni 2016 - 23:13

    Pa:

    Lieve Peetje,
    Wederom dank voor jouw mooie verhaal. Wat zullen al jouw activiteiten een boost aan jouw energie geven. Leuk steeds weer jouw plezier en enthousiasme te lezen, terwijl je een belangrijke bijdrage levert aan de kinderen en de gemeenschap. Blijf genieten van alle Afrikaanse gerechten en de warmte van de kinderen en de mensen. Dikke xx

  • 03 Juni 2016 - 07:54

    Harry & Anita:

    Wat houd je dat schrijven elke dag goed vol! Wat zijn de mensen dankbaar he? Dat moet zo'n goed gevoel geven!
    Veel succes met het project en geniet van elk moment! Deze herinneringen neem je altijd mee!
    Liefs van ons

  • 03 Juni 2016 - 08:45

    Lien:

    Hallo Petra
    Wat leuk dat er zoveel gezongen wordt.Zouden we hier ook moeten doen.begin je al te genieten van het onderwijs en de respons die je krijgt
    Lien

  • 03 Juni 2016 - 10:08

    Wijnand:

    Hi Peet,
    how are you today? Wat een warmte proef in jouw/jullie contacten.
    Optimisme en ontspanning (be)houden door zang, lach en dans. Heel puur.
    Voor die bonenburger houd ik me overigens aanbevolen!
    Op naar je volgende experience, mooi weekend Wijnand

  • 03 Juni 2016 - 12:14

    Anne:

    Lieve Peet.
    Ik geniet elke keer van jouw verslagen, wat een ervaring, heerlijk moet dat zijn.
    Dit verslag raakt me erg, omdat ik die vrije, onbevangen, vrolijke kinderen voor me zie.
    Dat maakt me emotioneel. Dan merk ik weer, hoeveel ik altijd genoten heb van mijn vak, als kleuterleidster.
    Mooi om te lezen, hoe jij genoot van die kids. Die bonenburger, geweldig, dat ze het zo lekker vonden.
    Haal eruit, wat er uit te halen is, maar ach, dat doe je al. Ik kijk uit naar je volgend verslag. Goed, dat je het iedere dag weer doet. Ik ben hartstikke trots op je. Een dikke knuffel, Anne.

  • 03 Juni 2016 - 21:45

    Mam:

    Hi lieverd, wat een geweldig verslag weer. Dansen, zingen, lachen, muziek maken. Samen zijn, groot en klein. Alles delen. Dat geeft zo'n warm gevoel. Heerlijk dat er zo gesmuld werd van de bonenburger. Toppie.Ziet er heel lekker uit. Jij ziet er trouwens ook heel goed, ontspannen en stralend uit. Fijn om je zo te zien.
    Love you dikke pakkerd xx

  • 05 Juni 2016 - 15:14

    Renaat:

    Hi Peet, het is eigenlijk zo simpel... Met kleine dingen kunnen jullie al zoveel bereiken! En een bruine bonen-burger... Ik denk dat ik mijn kids er ook een keer mee ga verrassen ;-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Welkom op mijn profiel! Hier kan je al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 08 Mei 2016
Verslag gelezen: 129
Totaal aantal bezoekers 15704

Voorgaande reizen:

16 Mei 2016 - 12 Juni 2016

Ontwikkelingswerk Zuid Afrika

Landen bezocht: