Primary school - Reisverslag uit Plumstead, Zuid-Afrika van Petra Eissens - WaarBenJij.nu Primary school - Reisverslag uit Plumstead, Zuid-Afrika van Petra Eissens - WaarBenJij.nu

Primary school

Door: Petra

Blijf op de hoogte en volg Petra

24 Mei 2016 | Zuid-Afrika, Plumstead

Een heerlijk zonnige dag in Muizenberg.. Vandaag voor het eerst naar een primary school(lagere school)geweest in Steenberg. We bezoeken de 5 grade, 10/11 jaar oude leerlingen. We worden uiterst vriendelijk ontvangen door een docent. Het Nutrition Project is 3 weken geleden gestart op deze basisschool. Wat mij opvalt is dat de klassen enorm groot zijn, 48/50 kinderen. Wat moet dat een hel of a job zijn voor de leraren. Ga er maar aan staan pff. We starten met een icebraker zoals we dat noemen, een spel om los te komen. Het spel heet the broken Telephone. Ik heb 2 zinnen en ik fluister de eerste zin in het oor van de leerling vooraan. Ze moeten de zin correct doorvertellen aan de buurman / buurvrouw. Dit ook aan de andere kant van de klas..hilarisch wat er uiteindelijk van de zin over is of totaal veranderd zodra het aankomt bij de laatste leerling. Het idee hierachter is ook dat er zoveel geschreven/verteld wordt in de media etc met betrekking tot gezonde voeding dat je niet meer weet wat goed is en wat niet. We hebben vers fruit in stukjes meegenomen en wat groenten. 1 leerling wordt geblinddoekt en de ander kan 'voeren' De geblinddoekte leerling moet raden wat hi/zij eet. Het verbaast mij dat ze een aantal dingen niet herkennen.. Ze krijgen het waarschijnlijk niet thuis.. Na dit spel geven we een workshop over Hidden Sugars. Je hebt geen idee hoeveel suiker in de producten zit die je eet. We willen de kids hiervan bewust maken. We hebben een aantal voorbeelden als een flesje cola, een pak biscuits, een zakje snoepjes en een sportsdrink. Per voorbeeld mogen de kids raden hoeveel theelepels erin zitten. We scheppen het aantal theelepels in een transparant zakje zodat ze de hoeveelheid kunnen zien. Dan vragen we de kinderen wat ze op een dag eten en drinken en voegen deze zakjes samen.. Het is ongelooflijk hoeveel de kinderen aan suikers binnen krijgen. Ze keken met grote ogen en waren vol aandacht. Ook ik ben ervan geschrokken wat er in bepaalde producten zit. In een flesje sportsdrink 13 theelepels suiker... Het bewust worden is een eerste stap, het minderen van de inname van suikers de tweede. Thuis wordt dit een uitdaging voor de kinderen en ik ben benieuwd hoe het zal gaan..
Vanmiddag inkopen gedaan en gekookt voor de kinderen van het Surf project. Typisch Hollands gerecht en ze heb gesmeuld van de opgebakken aardappels, groenten en spicy chicken:-)
Vanavond heerlijk uit eten geweest met mijn hostfamily Keith, Trudy and Mathew, Defne(mijn huisgenootje) en een huisvriend Jason. Defne heeft ons getrakteerd omdat ze vrijdag weer naar huis moet helaas. Het is al laat en morgen vroeg weer op. Nu lekker tukken..liefs

  • 25 Mei 2016 - 07:59

    Pa:

    Lieve Peetje,

    Leuk ieder dag weer jouw nieuwe ervaringen te lezen. Wat leven wij dan toch in een bijzonder deel van deze grote wereld, niet? Vrijheid, kansen en een goed leven, althans wanneer je je daarvoor inzet.
    Blijf genieten van alle momenten. Liefs xxx pa

  • 25 Mei 2016 - 09:08

    Lien:

    wat een grote klas en dat op een lagere schoolOrde houden is dan een hot item. Mijn suikergehalte is gemeten helaas te hoog.Pilletjes slikken en minder snoepen mmmmmm

  • 26 Mei 2016 - 12:42

    Wijnand Sr:

    Hi Peetje,
    boeiend praktijkcollege voeding! Machtig mooi om te doen en te ervaren.
    Je weet me heel invoelend mee te nemen. Liefs Wijnand

  • 30 Mei 2016 - 18:49

    Renate Bodok:

    Het is een hele kunst om te schrijven maar het gaat je goed af ;-) Je schrijft zo levendig dat ik me heel goed in de situaties kan verplaatsen... toppie! Ik ben ondertussen wel erg nieuwsgierig naar de resultaten van het project, zijn deze al zichtbaar? Als je terug bent, hoor ik daar graag alles over! Het blijft wonderlijk hoe groot de verschillen daar met ons zijn maar juist dat zijn de mooie ervaringen! xx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Petra

Welkom op mijn profiel! Hier kan je al mijn reisavonturen volgen!

Actief sinds 08 Mei 2016
Verslag gelezen: 128
Totaal aantal bezoekers 15633

Voorgaande reizen:

16 Mei 2016 - 12 Juni 2016

Ontwikkelingswerk Zuid Afrika

Landen bezocht: